Verkeersveiligheid zonder uitvoeringsplan?

13 november is in de gemeenteraad het verkeersveiligheidsrapport besproken waar maar liefst drie jaar aan gewerkt is en 150.000 euro heeft gekost. Wat een geld! Dit had wat PB21 betreft wel een tandje minder gekund. Bovendien, is er na drie jaar nog steeds geen concreet plan om tot uitvoering over te gaan. En de vraag is of er überhaupt wel geld is voor de uitvoering. De bodem van de Purmerendse schatkist is immers in zicht. Het huidige college had volgens PB21 betere keuzes kunnen maken. De uitvoering van een verkeersveiligheidsplan vindt PB21 een stuk belangrijker dan het Leeghwaterpark voor miljoenen te vernieuwen, of om bijna 7 miljoen in een buitenzwembad te steken. Heel mooi als het geld tegen de plinten klotst. Maar nu er gekozen moest worden, had PB21 absoluut andere keuzes gemaakt.

Het stadsbreed verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km per uur vindt PB21 een slecht plan. Er valt met ons zeker te praten over het verlagen van de maximumsnelheid op gevaarlijke locaties, vooral daar waar automobilisten en fietsers gezamenlijk van de weg gebruik maken. Maar om dit stadsbreed op alle wegen met gemengd gebruik te realiseren, vinden wij voor nu een brug te ver.

Aan de levensgevaarlijke locatie Wagenweg/Burgemeester Kooimanweg is, ondanks onze dringende verzoeken, nog niets gedaan. Het is wachten op het volgende ongeluk en dan schreeuwt iedereen moord en brand. En de wethouder van de Stadspartij/BPP blijft op zijn handen zitten en doet gewoon niets aan deze zeer gevaarlijke plek.

PB21 kijkt met gemengde gevoelens naar het college hoe het met dit soort plannen omgaat. Maar het verkeersveiligheidsplan terugsturen, vertraagt het uitvoeren alleen maar en daar heeft het nieuwe college na de verkiezingen op 18 maart 2026 alleen maar last van. Nu doorgaan zodat het volgende college kan uitvoeren en we met elkaar de stad snel verkeersveiliger maken.

Erik Struijlaart – Lijsttrekker PB21